5 sposobów na dobre szkolenie


Trener monotonnym głosem odczytuje tekst ze slajdów, w sali przeznaczonej dla 8 osób tłoczy się 20 kursantów, a Ty coraz mniej skutecznie walczysz z sennością? Wszystko wskazuje na to, że źle wybrałeś firmę szkoleniową. Dowiedz się, jak tego uniknąć w przyszłości.

5 sposobów na dobre szkolenie
Maciej Szczepański

Trener monotonnym głosem odczytuje tekst ze slajdów, w sali przeznaczonej dla 8 osób tłoczy się 20 kursantów, a Ty coraz mniej skutecznie walczysz z sennością? Wszystko wskazuje na to, że źle wybrałeś firmę szkoleniową. Dowiedz się, jak tego uniknąć w przyszłości.

Planujesz zainwestować w swój rozwój i szukasz dla siebie szkolenia? Rynek szkoleniowy w Polsce przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit i jest dość rozdrobniony, więc pierwsze próby przeanalizowania go mogą przyprawić o ból głowy. Ale spokojnie, oto kilka wskazówek, które Ci to ułatwią.

1. Zdefiniuj swoje potrzeby
Zanim zaczniesz rozglądać się za odpowiednim szkoleniem, upewnij się, że wiesz, czego szukasz. Jakie są Twoje potrzeby? Jeżeli myślisz o zmianie pracy i chcesz podnieść swoje kwalifikacje, upewnij się, jakie umiejętności będą Ci potrzebne na stanowisku, o które zamierzasz się ubiegać. W tym celu dobrze jest wcześniej przejrzeć ogłoszenia o pracę i sprawdzić, jak często wśród wymagań na dane stanowisko wymieniana jest konieczność ukończenia danego kursu lub szkolenia. Wielu wskazówek mogą Ci też dostarczyć fora tematyczne, poświęcone pracy w danej branży. Jeżeli chcesz mieć pewność, że dobrze planujesz swoją ścieżkę rozwoju, przed wyborem szkolenia skonsultuj się z doradcą zawodowym lub coachem kariery.

2. Sprawdź firmę
Jeśli już wiesz, czego naprawdę potrzebujesz, możesz zacząć rozglądać się za firmą, która Cię przeszkoli. Na co należy wówczas zwrócić szczególną uwagę?
–Przede wszystkim należy sprawdzić renomę firmy na rynku – radzi Ireneusz Górecki, Prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS). – Jeżeli istnieje ona już wiele lat i organizuje dużą liczbę szkoleń, to prawdopodobnie jest to spowodowane jej fachowym podejściem do tematu.
Można też sprawdzić, czy dana firma zna i stosuje Standard Usługi Szkoleniowej. – Dokument ten jest zbiorem zaleceń promowanych przez PIFS, dotyczących wykonywania usługi szkoleniowej, niezależnie od rodzaju i natury prowadzonych szkoleń – wyjaśnia Ireneusz Górecki.
Ważnym kierunkowskazem są referencje. Nie chodzi tylko o laurki, które dana firma zamieszcza na swojej stronie internetowej. - Warto sprawdzić portfolio realizowanych projektów szkoleniowych danej firmy z interesującego nas tematu i poszukać opinii wśród uczestników danego szkolenia w Internecie – podpowiada Monika Zalewska-Cebula, HR Manager w Reynaers Polska.
Niektóre firmy szkoleniowe chwalą się wysokimi lokatami w rankingach firm szkoleniowych. Chociaż z pewnością jest to zaleta, wybierając szkolenie, nie należy przeceniać znaczenia rankingu, gdyż najczęściej o pozycji danego przedsiębiorstwa na liście decyduje wielkość jego przychodów. Nie zawsze jednak bycie „największym” gwarantuje, że oferta firmy będzie najbardziej odpowiadać Twoim potrzebom.

3. Sprawdź trenera
Firmy z branży szkoleniowej są tak dobre, jak ich pracownicy. Profesjonalna firma powinna mieć stały team trenerów, dzięki czemu może w sposób strategiczny myśleć o swojej misji i inwestować w rozwój kadry. Korzystanie z trenerów – freelancerów jest uzasadnione wtedy, gdy firma zatrudnia do przeprowadzenia szkolenia praktyków – ekspertów w danej dziedzinie.
Czasami zdarza się też, że na swojej stronie www firma chwali się, iż posiada wykwalifikowanych trenerów, ale do danego szkolenia deleguje osobę o mniejszym doświadczeniu. Dlatego koniecznie sprawdź, kto faktycznie będzie prowadził szkolenie, na które się wybierasz.
Przy ocenianiu trenera ważne jest nie tylko jego wykształcenie, zdobyte certyfikaty i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z podobnej tematyki. Najlepiej, by jego wiedza była poparta doświadczeniem zawodowym (a najlepiej sukcesami) w danej dziedzinie.

4. Sprawdź szkolenie
Kiedy już wytypujesz sobie kilka potencjalnych firm, zadzwoń i porozmawiaj z ich przedstawicielem i przekonaj się, w jaki sposób firma odnosi się do Ciebie, czyli do ich potencjalnego klienta. Poproś o przesłanie umowy oraz próbki materiałów szkoleniowych. Jeżeli firma nie będzie chciała udostępnić Ci tych rzeczy, zanim nie wykupisz jej usługi, powinno Cię to zaniepokoić.
Uważnie przeanalizuj szczegółowy program szkolenia, uwzględniając jego ramy czasowe. – Należy zwrócić uwagę na to, czy program zawiera cel ogólny szkolenia, czyli odpowiedź na pytanie, jakie korzyści odniesie uczestnik po jego zakończeniu – podpowiada Ireneusz Górecki.
Dowiedz się też, jakie metody będą wykorzystywane w trakcie zajęć. Dużym plusem dla danej firmy jest to, że stworzyła jakąś autorską metodę szkoleniową, a w swoich działaniach kieruje się wypracowaną na swoje potrzeby filozofią. – Bardzo istotny jest wymiar praktyczny szkolenia, jego innowacyjność i możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce – podkreśla Monika Zalewska-Cebula. I dodaje, że szkolenia powinny mieć charakter warsztatowy, z zastosowaniem takich metod, jak omawianie case study, moderowane dyskusje, ćwiczenia praktyczne czy odgrywanie ról. Dlatego upewnij się, jaką część szkolenia będą stanowiły wykłady, a ile czasu trener poświęci na ćwiczenia.

5. Bądź aktywny
Ostatnim sposobem na dobre szkolenie jest… Twoja własna postawa w trakcie zajęć! Bądź pozytywnie nastawiony, aktywny, dociekliwy i nie bój się zadawać pytań. Egzekwuj zapisy umowy i program szkolenia, a w razie poczucia, że założenia szkolenia nie są realizowane – zgłoś reklamację. Pamiętaj, to trener jest dla Ciebie, nie na odwrót!