Uwaga! Kontrola!


Napisałe(a)ś już list motywacyjny? To jeszcze go nie wysyłaj! Sprawdź koniecznie, czy wszystko, co powinno, w nim jest!

Pisanie listu motywacyjnego wymaga podwójnego wysiłku. Przede wszystkim musisz zadbać o treść – jak zareklamować swoją osobę, jak przedstawić się pracodawcy, jak wywrzeć na nim odpowiednie wrażenie, jak zachęcić go do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

Skupiając się na tym zadaniu, łatwo przeoczyć inne ważne elementy. Więc jeśli już Twój list motywacyjny jest gotowy, sprawdź, czy nie brakuje w nim żadnego ważnego elementu!

1. Czy list skierowany jest do konkretnej osoby prowadzącej rekrutację?
Jeśli nie, postaraj się dowiedzieć, kto się tym zajmuje. Być może Ci się nie uda, ale spróbować zawsze warto. Zwłaszcza, jeśli jest to informacja ukrywana, to jeśli się dowiedz, pokażesz, że podchodzisz do tej sprawy bardzo poważnie.

2. Czy Twoje dane są zamieszczone i nie w nich błędu?
Jeśli wysyłasz równocześnie CV i list motywacyjny, to w liście nie musisz zamieszczać wszystkich danych. Ale imię i nazwisko oraz kontakt (numer telefonu i adres mailowy) powinien się tam znaleźć.

3. Czy w nazwie firmy nie ma błędu?
Edytory tekstu czasami starają się być mądrzejsze od osób piszących i zmieniają niektóre słowa zgodnie ze swoim przekonaniem. Szczególnie często zdarza się to przy nazwiskach i nazwach własnych.

4. Czy list motywacyjny zaczyna się od zdania informującego, o co się ubiegasz?
Nie zapomnij napisać, na jakie stanowisko aplikujesz oraz (jeśli) na jakie ogłoszenie odpowiadasz (z Internetu, gazety, strony korporacyjnej). Wpisz też numer referencyjny.

5. Czy wspomniałe(a)ś, że z tą firmą już kontaktowałe(a)ś się wcześniej?
Może rozmawiałe(a)ś z kimś od nich w czasie targów branżowych? A może miałe(a)ś z nimi kontakty biznesowe? Albo po prostu znasz kogoś, kto tam pracuje? Napisz o tym, powołaj się na wcześniejszy kontakt! Od razu masz kilka punktów do przodu – jesteś „swój”!

6. Czy Twój list motywacyjny jest wyraźnie napisany w odpowiedzi na to ogłoszenie?
To bardzo ważna kwestia. Upewnij się, że czytający będzie pewien, że zależy Ci na tym właśnie stanowisku. Jeśli zależy Ci na pracy w marketingu, ale nie masz sprecyzowanego konkretnego obszaru, a aplikujesz na stanowisko w e-marketingu, Twój list musi sprawiać wrażenie, że interesuję Cię tylko to stanowisko! Że jesteś zdeterminowany/a, że swoje życie związać właśnie z e-marketingiem!

7. Czy podpisałe(a)ś list i dopisałe(a)ś klauzulę o zgodzie na wykorzystanie danych osobowych do celów rekrutacyjnych?
Klauzuli nie musisz dopisywać, jeśli znalazła się w wysyłanym razem CV. Raz wystarczy

8. Czy zwróciłeś(a)ś uwagę na wszelkie techniczno-graficzne aspekty?
Czy list się mieści na jednej stronie? Czy napisałe(a)ś go czcionką standardową, czyli Arialem lub Times New Roman o wielkości między 10 a 12? Zadbałe(a)ś o czytelność listu (podział na akapity, wystarczające odstępy między linijkami)?

9. Czy zachowałe(a)ś kopię dla siebie?
Zwłaszcza, jeśli wysyłasz kilka listów. Może się przydać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, więc nie wypada, żeby wyglądał inaczej niż ten przesłany!

Wszystko w porządku? Wysyłaj!!!